Rośnie liczba Polaków robiących zakupy codziennie. Biedronka i Pepco zostawiają konkurencję w tyle
W 2018 roku 10,4 proc. więcej użytkowników robiło zakupy niemal codziennie. W 2020 już prawie 43 proc. - wynika z badania przeprowadzonego przez aplikację Moja Gazetka. Najczęściej po podstawowe zakupy spożywcze udajemy się do Biedronki, po tekstylia do Pepco.
Raport serwisu Moja Gazetka opisuje, jak na przestrzeni dwóch lat (2018-2020) zmieniały się preferencje Polaków związane z robienie zakupów.
Z odpowiedzi udzielonych w ankiecie wynika, że niemal codziennie zakupy robi 42,9 proc. respondentów. Ale niemal na równi z nią wskazywano odpowiedź „raz w tygodniu” – tak zadeklarowało 41,5 proc. badanych. Jedynie 1,5 proc. ankietowanych wychodzi do sklepu kilka razy w ciągu dnia.
W 2018 roku 10,4 proc. więcej użytkowników robiło zakupy niemal codziennie, 28,3 proc. użytkowników robiło zakupy raz w tygodniu. Jedynie 2,8 proc. wychodziło do sklepu kilka razy w ciągu dnia.
Wpływ pandemii na proces zakupowy Polaków
Więcej niż co trzeci badany (34,7 proc.) przyznaje, że pandemia Covid-19 nie wpłynęła wcale na ich preferencje zakupowe. Co czwarta osoba chodzi na zakupy, gdy w sklepie jest mały ruch. Blisko 40 proc. osób robi zakupy częściej, co trzecia osoba planuje je dokładniej.
67,1 proc. badanych zaprzecza, a 32,9 proc. potwierdza, że od roku robi zakupy online częściej.
Zakupy w formie click&collect
Respondentom zadano pytanie, jak wygląda u nich kwestia dostępu do zakupów spożywczych z dostawą lub odbiorem w sklepie? 41,5 proc. badanych przyznało, że ma dostęp do takiej formy zakupów, ale z niej nie korzysta. 21,6 proc. nie ma do niej dostępu, ale go nie potrzebuje 16 proc. nie ma takiej możliwości, a chciałoby ją mieć.
43,12 proc. tych osób mieszka w miejscowościach poniżej 50 tys. mieszkańców.
Największą dostępność do zakupów z dowozem lub z odbiorem mają mieszkańcy miast powyżej 500 tys. – 75 proc., a najmniejszą mieszkańcy miejscowości poniżej 10 tys. – 27 proc..
Biedronka ulubionym sklepem Polaków
W śród najczęściej wybieranych sklepów w kategorii sklepów spożywczych – podobnie jak rok temu – króluje Biedronka, która jest ulubionym sklepem 94,3 proc. badanych. Zaraz za nią plasują się Lidl (72,6 proc.), Kaufland (41,6 proc.), Dino (27,9 proc.), Auchan (24,5 proc.) i Netto (23,7 proc.). Z pierwszej szóstki zniknęły Carrefour i Żabka.
W kategorii sklepów ogrodniczo-domowych prym wciąż wiedzie Castorama z wynikiem 48 proc., jednak ze stratą względem zeszłego roku, gdy wskazało ją 56,2 proc. badanych. Na kolejnych miejscach znalazły się Leroy Merlin (40,6 proc.), Jysk (31,7 proc.), Obi (30,2 proc.), Brichomarche (28,9 proc.) oraz PSB Mrówka (27,8 proc.).
Ulubioną drogerią Polek i Polaków pozostaje Rossmann – zakupy w tej sieci robi aż 92,7 proc. badanych. Mniejszą, ale wciąż dużą popularnością cieszą się kolejno Hebe (35,1 proc.), Natura (21,9 proc.), Avon (18 proc.), Super-Pharm (10,9 proc.) i Oriflame (6 proc.)
IKEA to miejsce, gdzie najczęściej kupuje meble 50,6 proc. ankietowanych. Poza szwedzką siecią popularnością cieszą też Black Red White (37,7 proc.), Agata (37,2 proc.), Bodzio (18,3 proc.), Abra (9 proc.) oraz meble.pl (3,4 proc.).
W kategorii tekstylia króluje Pepco, wskazane przez 87,9 proc. respondentów. Polki i Polacy zaopatrują się w ubrania także w sklepach Kik (40,7 proc.), Textil Market (18,4 proc.), Bonprix (10,4 proc.), Takko (6,3 proc.).
Elektronikę najczęściej kupujemy w Media Expert – 73,6 proc. badanych robi tam zakupy. Tylko trochę mniejszą popularnością cieszy się RTV Euro AGD (63,9 proc.). Na dalszych miejscach znajdują się Media Markt (39,7 proc.), Neonet (24,7 proc.), My Center (2,9 proc.) i Max Elektro (2,2 proc.).
Ankieta była dostępna w aplikacji Moja Gazetka w dniach 6-13 kwietnia 2021. Wzięło w niej udział 4294 użytkowników aplikacji.
Dołącz do dyskusji: Rośnie liczba Polaków robiących zakupy codziennie. Biedronka i Pepco zostawiają konkurencję w tyle