Ile jest warty wolny czas Polaków?
Statystyczny Polak poświęca do 5 godzin tygodniowo na rozrywkę poza domem i wydaje na ten cel 50 złotych. Zmiany społeczno-kulturowe oraz systematyczne bogacenie się Polaków przełożą się w najbliższych latach na wzrost wydatków na wypoczynek poza domem.
Prężnie rozwija się rynek usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką, dlatego jest to branża z dużym potencjałem rozwoju i możliwościami inwestycyjnymi. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką wzrośnie w 2015 roku do 74 mld złotych.
Polacy przykładają coraz większą wagę do sposobu, w jaki spędzają swój wolny czas. 71 proc. respondentów biorących udział w badaniu przeprowadzonym na zlecenie firmy doradczej Deloitte poświęca maksymalnie 5 godzin tygodniowo na aktywną rozrywkę. Ci, którzy decydują się na spędzenie czasu poza domem, najczęściej wybierają wyjście do kina (13 proc. pytanych) oraz wizytę w restauracji, pubie lub kawiarni (12 proc.). Atrakcyjną formą spędzania wolnego czasu jest także kibicowanie na imprezach sportowych, które deklaruje 2 proc. badanych.
Nadal jednak, wśród aktywności najczęściej realizowanych w wolnym czasie, znajdują się takie, które nie wymagają dużych nakładów finansowych i które można realizować bez konieczności wychodzenia z domu. Z analizy wynika, że 31 proc. badanych najchętniej spotkałoby się ze znajomymi lub relaksowało w domu, np. uprawiając hobby lub oglądając telewizję.
Wydatki Polaków na rekreację i hotele to 10 proc. dochodu rozporządzalnego, czyli tej części domowego budżetu, którą przeznacza się na konsumpcję. Wyniki badania wskazują, że 65 proc. respondentów przeznacza na rozrywkę do 50 złotych tygodniowo, 16 proc. wydaje na ten cel do 100 złotych, natomiast 13 proc. deklaruje wydatki w przedziale od 101 do 200 złotych.
Zmniejsza się luka związana z wysokością dochodu, którym rozporządzają mieszkańcy Polski i Europy Zachodniej. Przewidywany średnioroczny wzrost dla dochodu rozporządzalnego, w latach 2007-2014 wyniesie 5,5 proc. dla Polski i 0,2 proc. dla Europy Zachodniej.
"Jest to związane między innymi ze zmianami społeczno-kulturowymi, które zachodzą w Polsce od czasów transformacji. Zwiększa się popularność turystyki, szczególnie krótkich wypadów weekendowych poza miasto, tzw. short break oraz wyjazdów na krajowe i zagraniczne wakacje. Rośnie także zainteresowanie wizytami w kinie czy też galerii. W 2006 roku Polacy odwiedzili kina 31 mln razy, a w 2010 prawie 42 mln razy" - mówi Bartosz Krawczyk, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.
Coraz więcej Polaków organizuje swój czas wolny w sposób aktywny i uprawia sporty. Trendy związane ze zdrowszym podejściem do życia wpływają także na rosnącą popularność wyjazdów do spa. W 2006 roku Polacy wydali na wizyty w centrach odnowy biologicznej 818 mln złotych, natomiast w 2010 roku 920 mln.
"Obecna wartość rynku usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką - 54 mld złotych - będzie wzrastać o 7 proc. rocznie. Przewidujemy, że w roku 2015 wyniesie 74 mld złotych. W ciągu najbliższych pięciu lat rynek usług związanych z wypoczynkiem i rozrywką będzie rozwijał się szybciej niż rynek produktów - odpowiednio 7 proc. i 4 proc. rocznie. Wśród usług największą dynamikę rozwoju będzie miał segment kultury i rekreacji oraz turystyki - 8 proc." - stwierdził Piotr Filipiuk, starszy menedżer w dziale konsultingu Deloitte.
Rocznie, przeciętny obywatel naszego kraju wydaje 687 złotych na rekreację i kulturę. Według prognoz Deloitte, wydatki te wzrosną w roku 2015 do 1003 złotych, co będzie związane z rosnącą popularnością aktywnego spędzania czasu wolnego poza domem, np. w kinie czy parku rozrywki.
W dalszym ciągu zauważalna jest jednak duża różnica w wydatkach na wypoczynek i rozrywkę między Polakami, a mieszkańcami Europy Zachodniej. W 2010 r. na kulturę i rozrywkę mieszkańcy Europy Zachodniej wydali prawie 3 razy więcej od Polaków, na turystykę prawie 6 razy, a na gastronomię 9 razy więcej.
Także infrastruktura na rynku wypoczynku i rozrywki w Polsce, porównując do Europy Zachodniej, w dalszym ciągu posiada potencjał do rozwoju. Dobrym przykładem są parki rozrywki, w Polsce w 2009 roku ich liczba wynosiła 4, podczas gdy w krajach Europy Zachodniej jest to średnio 18 takich obiektów. Także liczba ekranów kinowych przypadająca na milion mieszkańców w Polsce w 2009 roku wynosiła 29, w porównaniu z 78 w krajach Europy Zachodniej.
Dołącz do dyskusji: Ile jest warty wolny czas Polaków?
Pozdrawiam
PS. Może się czepiam, ald dla n=1100 maksymalny błąd oszacowania wynosi 2,96% przy nieznanej proporcji. Przy znanej proporcji będzie jeszcze niższy.