SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dzieci z firm rodzinnych niezainteresowane sukcesją

Dzieci z firm rodzinnych myśląc o swojej przyszłości zdecydowanie częściej stawiają na niezależność i założenie własnego biznesu niż na przejmowanie firm od rodziców. Jedynie 6,3% deklaruje swoje zainteresowanie sukcesją - wynika z globalnego badania GUESS, w polskiej części zrealizowanego przez IBR i KPMG.

W zestawieniu z wynikami badań międzynarodowych najbardziej widoczna jest różnica w znaczeniu kapitału obcego w firmach rodzinnych. W Polsce zdecydowana większość osób prowadzących działalność gospodarczą jest równocześnie głównym udziałowcem (97,8%).

W wynikach zagranicznych podobnie jak w Polsce dominuje model, w którym to ojciec rodziny jest głównym udziałowcem firmy (53,4%). Na 100 firm w zaledwie 9 głównym udziałowcem jest wyłącznie matka, ale w tym zestawieniu polskie mamy na tle "reszty świata" wypadają dużo lepiej, bo 16 na 100 posiada główne udziały. Dla porównania wyniki międzynarodowe wskazują, że tylko 57,4% osób prowadzących działalność gospodarczą jest w posiadaniu większości udziałów, a prawie 40% z nich podkreśla, że część udziałów w firmie należy do udziałowców zewnętrznych.

 

 

Niski stopień gotowości do sukcesji to nie tylko polska specyfika. Średni wynik w międzynarodowym badaniu dla tej zmiennej wyniósł 6,3%. Wyniki międzynarodowe kształtują się dość podobnie w Europie, a więcej niż 1 na 10 studentów będących dziećmi z firm rodzinnych chciałaby przejąć rodzinny biznes tylko w Australii, Belgii, Francji, Kanadzie, Lichtensteinie, Meksyku i Włoszech. W żadnym badanym kraju nie odnotowano jednak wskaźnika równego 2 na 10.

 

Prawie 54% przebadanych respondentów z firm rodzinnych uważa, że ich rodzice będą chcieli zachować udziały w przedsiębiorstwie po przeprowadzeniu procesu sukcesji.

Przy założeniu, że rodzice byliby w stanie sprzedać firmę zewnętrznemu inwestorowi za równowartość 100 jednostek, to młody sukcesor, aby uzyskać firmę rodzinną na własność, musiałby według ankietowanych zapłacić ok. 60% tej kwoty. Wyniki międzynarodowe wskazują, że cena, jaką miałyby zapłacić dzieci za udziały, wynosiłaby 80% wartości.

"Barometr sukcesyjny i prognozowane ścieżki kariery dzieci z firm rodzinnych" to I polska edycja badania stanowiąca część międzynarodowego projektu badawczego Global University Entrepreneurial Spirit Students' Survey (GUESSS), przeprowadzona w Polsce przez Instytut Biznesu Rodzinnego i firmę audytorsko-doradczą KPMG. Celem badania było m.in. przeanalizowanie potencjału sukcesyjnego w polskich firmach rodzinnych. W badaniu ankietowym w formie on-line, w okresie październik 2013 – styczeń 2014, wzięło udział 11.860 studentów (33,2% - kobiety, 66,8% - mężczyźni) z 36 publicznych i prywatnych uczelni wyższych. To 10,9% ogólnoświatowego badania, w którym przebadano 109.026 studentów na 759 uczelniach. Dodatkowo w polskiej edycji, po badaniu kwestionariuszowym w okresie marzec-kwiecień 2014, przeprowadzone zostały badania fokusowe w siedmiu 5-osobowych grupach.

Dołącz do dyskusji: Dzieci z firm rodzinnych niezainteresowane sukcesją

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl