Duża kara dla Multimedia Polska za zmienianie umów z klientami
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta nałożył na sieć kablową Multimedia Polska karę w wysokości ponad 630 tys. zł za to, że włączała dodatkowe usługi bez zgody klientów, jednostronnie zmieniając z nimi umowy.
Postępowanie przeciwko Multimediom prezes UOKiK wszczęła w lipcu 2013 r. wszczęła po przeanalizowaniu doniesień medialnych i zawiadomień od konsumentów. Wykazało ono, że spółka w okresie od lipca do listopada 2012 r. wysyłała swoim abonentom ulotkę informującą o nowej ofercie „multiPower” - zapewniającej podwojenie prędkości internetu i płatnej dodatkowo 4,99 zł brutto miesięcznie. Usługa była automatycznie uruchamiana u każdego abonenta na dwumiesięczny, bezpłatny okres testowy.
Po tym czasie dostawca wysyłał klientom fakturę za usługi powiększoną o należność za dodatkowy, niezamawiany pakiet. Informowano na niej małym drukiem, że opłacenie całkowitej sumy będzie traktowane jako przyjęcie oferty. Klienci, którzy nie chcieli wykupić usługi, mieli przed dokonaniem płatności odjąć jej cenę od całkowitej kwoty. Dodatkowym utrudnieniem było umieszczenie na fakturze cen netto wraz z obowiązującą stawką VAT. Zatem abonent musiał we własnym zakresie obliczyć cenę brutto niechcianej usługi, następnie odjąć ją od łącznej kwoty. Drugą z możliwości rezygnacji z oferty był kontakt z Multimediami poprzez infolinię, stronę internetową lub w biurze obsługi klienta.
Promocyjna oferta została skierowana do niemal 200 tys. abonentów, a przyjęło ją 70 proc. z nich. Jak podano w komunikacie Urzędu, prezes UOKiK uznała, że Multimedia Polska stosując powyższą praktykę jednostronnie zmieniła umowy z klientami. W ocenie Urzędu, spółka powinna poinformować ich o nowej ofercie, a następnie oczekiwać na zgłoszenia.
Multimedia Polska zaniechała zakwestionowanej praktyki w styczniu 2013 roku, ale prezes UOKiK nałożył na nią karę finansową w wysokości 637 850 zł. Decyzja nie jest ostateczna, bo operator odwołał się do sądu.
Na koniec września ub.r. Multimedia miały 825,1 tys. abonentów, z czego 492,1 tys.klientów korzystało z oferty internetowej (więcej na ten temat).
Dołącz do dyskusji: Duża kara dla Multimedia Polska za zmienianie umów z klientami