SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Cyfrowy Polsat: nie ma decyzji o terminie podwyżek dla klientów, z 5G czekamy na decyzję regulatora

Zarząd Cyfrowego Polsatu nie podjął jeszcze ostatecznej decyzji w sprawie wprowadzenia terminu podwyżek cen dla klientów. - Jesteśmy w momencie planowania, decyzja będzie w ciągu najbliższych tygodni - powiedział Maciej Stec, członek zarządu firmy. Jak dodaje trwają przygotowania do wprowadzenia sieci 5G, lecz wszystko zależy od decyzji ogłoszonych w tej sprawie przez regulatora. Grupa liczy na to, że w drugiej połowie roku wzrośnie rynek reklamy telewizyjnej.

Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu Maciej Stec, członek zarządu Cyfrowego Polsatu

W czwartek Cyfrowy Polsat przedstawił podczas konferencji prasowej wyniki za pierwsze półrocze 2019 roku. Spółka zanotowała 5,71 mld zł przychodów sprzedażowych i 566,2 mln zł zysku netto.

Na przychody w minionym półroczu złożyło się 3,22 mld zł od klientów indywidualnych i biznesowych, 1,63 mld zł wpływów hurtowych, 726,7 mln zł ze sprzedaży sprzętu i 131,5 mln zł pozostałych.

Od początku br. wyniki firmy są podawane zgodnie z nowym standardem rachunkowości  MSSF 16, dlatego trudno porównywać je szczegółowo z zeszłorocznymi danymi według poprzedniego standardu MSR 17. W pierwszej połowie ub.r. firma miała 4,95 mld zł wpływów sprzedażowych, z czego 2,83 mld zł detalicznych, 1,37 mld zł hurtowych, 659,2 mln zł ze sprzedaży sprzętu i 81,2 mln zł pozostałych.

Koszty operacyjne w minionym półroczu wyniosły 4,72 mld zł, wobec 4,04 mld zł rok wcześniej. Procentowo najbardziej w górę poszły wydatki na treści (z 592,4 do 782,7 tys. zł) oraz windykację, odpisy i spisane należności (z 29,5 do 51,5 mln zł).

Zysk operacyjny poszedł w górę w skali roku z 911,1 mln zł do 1,01 mld zł, zysk brutto - z 695,4 do 730 mln zł, a zysk netto - z 523,6 do 566,2 mln zł. Zysk brutto i netto zostały obciążone dużo wyższymi kosztami finansowymi netto (wzrosły ze 171,5 do 272,7 mln zł). Miesiąc temu firma poinformowała, że jej skonsolidowany zysk netto w drugim kwartale i całym pierwszym półroczu br. będzie niższy o 70,1 mln zł z powodu zapłacenia zryczałtowanego podatku od obligacji wykupionych trzy lata temu przez spółkę Spartan Capital Holding, którą wchłonął Polkomtel.

- Segment usług świadczonych klientom indywidualnym i biznesowym rósł nie tylko w wyniku konsolidacji wyników Netii, ale także organicznie, m.in. dzięki wzrostowi przychodów ze sprzedaż sprzętu i działalności hurtowej. Wyniki segmentu nadawania i produkcji telewizyjnej rosły m.in. na skutek rozszerzenia oferty Polsatu o pakiety Eleven Sports i Polsat Sport Premium oferowane operatorom kablowym i satelitarny - komentuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu.

W samym drugim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat zanotowała 2,92 mld zł wpływów sprzedażowych, 2,41 mld zł kosztów operacyjnych i 268,9 mln zł zysku netto, wobec 2,6 mld zł przychodów, 2,13 mld zł kosztów i 231,4 mln zł zysku netto rok wcześniej.

- Konsekwentna realizacja strategii multiplay po raz kolejny przyniosła doskonałe efekty. Naszym klientom dostarczamy ponad pół miliona więcej usług kontraktowych, 1,9 mln abonentów korzysta z ofert łączonych, a wskaźnik rezygnacji z naszych usług pobił kolejny rekord, spadając do poziomu zaledwie 7 proc, w skali roku - podkreśla Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtelu. - Rozszerzyliśmy ofertę sportową premium, zapewniając fanom sportu maksymalną liczbę rozgrywek, dyscyplin i godzin transmisji z najważniejszych wydarzeń. Wraz z nawiązaniem współpracy z Canal+ nasi widzowie obok m.in. Ligi Mistrzów i Ligi Europy, a także najlepszych europejskich lig z anten Eleven Sports, otrzymali dostęp do wszystkich meczów PKO Ekstraklasy na nowych kanałach Canal+ Sport 3 i 4 - podkreśla.


Mniej abonentów i usług prepaidowych, w górę liczba usług i ARPU

Na koniec czerwca br. grupa Cyfrowy Polsat miała sprzedanych 17,06 mln jednostkowych usług (RGU), wobec 16,7 mln rok wcześniej (to 2,2 proc. w górę).

Liczba usług w modelu abonamentowych zwiększyła się jeszcze mocniej - o 3,7 proc. do 14,45 mln. Najmocniej wpłynął na to wzrost usług telefonii komórkowej o 7 proc. do 7,6 mln. Liczba usług płatnej telewizji zwiększyła się o 0,6 proc. do 5,06 mln, a w przypadku internetu nastąpił spadek o 0,5 proc. do 1,79 mln.

Mimo wzrostu liczby sprzedanych usług ubyło abonentów - o 1,3 proc. do 5,65 mln. - Na ubytek klientów kontraktowych wpływ miała przede wszystkim konsolidacja kontraktów pod jedną wspólną umową kontraktową w ramach gospodarstwa domowego, co znajduje odzwierciedlenie w rosnącym wskaźniku nasycenia RGU na jednego klienta (wzrost o 5,3 proc. w ujęciu rocznym) - skomentowano w raporcie finansowym. - Zgodnie z założeniami strategicznymi Grupa unika agresywnej polityki sprzedażowej na pojedynczych produktach, skupiając się na zwiększeniu poziomu lojalności klientów, szczególnie poprzez oferowanie szerokiego portfolio usług łączonych i budowie ARPU klienta kontraktowego - dodano.

Wskaźnik ARPU (średni miesięczny przychód od klienta) zwiększył się z 82,4 do 83,2 zł, a wskaźnik odpływu klientów (churn) zmalał z 8,3 do 7 proc.

W br. Cyfrowy Polsat wprowadził dwie usługi dotyczące korzystania z telewizji w internecie. Od marca oferuje IPTV obejmującą dostęp przez internet do 152 stacji telewizyjnych z wykorzystaniem dekodera Evobox IP. Oferta jest skierowana do klientów internetu stacjonarnego w Netii, Plusie lub Orange o minimalnej prędkości pobierania 8 Mb/s (w przeliczeniu na jeden dekoder).

W połowie lipca Cyfrowy Polsat wprowadził do sprzedaży telewizję internetową OTT umożliwiającą odbiór ponad 100 kanałów telewizyjnych przez internet od dowolnego dostawcy (po Wi-Fi lub kablu) oraz przeznaczony do tej usługi dekoder Evobox Stream.

W segmencie prepaidowym liczba sprzedanych usług grupy Cyfrowy Polsat na koniec czerwca br. wynosiła 2,61 mln, o 5,8 proc. mniej niż przed rokiem. W przypadku usług telefonii komórkowej nastąpił spadek o 5 proc. do 2,42 mln.

Za to ARPU zwiększyło się w ujęciu półrocznym z 20,2 do 20,4 zł.

W statystykach usług grupy Cyfrowy Polsat nie są uwzględniane dane Netii, której większościowym akcjonariuszem firma jest od roku.


Cyfrowy Polsat ma 46 proc. Vindixu i resztę udziałów Eleven Sports

Na początku lipca „Puls Biznesu” poinformował, że w czerwcu Cyfrowy Polsat kupił większościowy pakiet akcji firmy windykacyjnej Vindix, płacąc za to 31 mln zł. Menedżerowie CP dołączyli do zarządu i rady nadzorczej przejętej spółki.

Przy czym według raportu finansowego Cyfrowego Polsatu firma kupiła mniejszościowy pakiet Vindixu - 13 czerwca przejęła 40,76 proc. jego akcji, a po podwyższeniu jego kapitału od początku lipca ma 46,27 proc. Zaznaczono, że cena za akcję wyniosła 14,7 zł.

Na początku czerwca Cyfrowy Polsat dokupił 49,98 proc. udziałów firmy Eleven Sports Network. Jej poprzedniemu właścicielowi, brytyjskiemu Eleven Sports Network, pozostał symboliczny jeden udział, przy czym CP ma prawo do kupna tego waloru.

Pod koniec maja ub.r. Cyfrowy Polsat przejął już 50 proc. udziałów Eleven Sports Network plus jedną akcję. Wydał na to 35,9 mln euro, a w 2021 roku może jeszcze dopłacić 21,5 mln zł jeśli kupiona spółka w przyszły roku osiągnie założone wyniki finansowe.

10,4 mld zł kredytów i obligacji do spłaty

Na koniec czerwca br. zadłużenie brutto grupy Cyfrowy Polsat bez uwzględnienia MSSF 16 wynosiło 10,4 mld zł. Na tę kwotę składało się przede wszystkim 9,1 mld zł kredytu, który ma zostać spłacony do 2022 roku. Do tego dochodzi 1 mld zł obligacji wyemitowanych przez firmę pod koniec kwietnia br., żeby przedterminowo spłacić te zapadające w 2021 roku, oraz 270 mln zł kredytu rewolwingowego.

Przy zastosowaniu standardu MSSF 16 zadłużenie leasingowe rośnie z 27,2 mln zł do 1,41 mld zł.

Firma na koniec czerwca miała 783,8 mln zł środków pieniężnych i ich ekwiwalentów. Bez standardu MSSF 16 jej zadłużenie netto wynosiło 9,62 mld zł, a jego relacja do zysku EBITDA z ostatnich 12 miesięcy - 2,57. Z uwzględnieniem MSSF 16 zadłużenie netto to 11 mld zł, co stanowi 2,77-krotność zysku EBITDA z minionego roku.

- Wolne przepływy pieniężne są zgodne z naszymi zapowiedziami i pozostają na wysokim poziomie niemal 1,4 mld zł za okres 12 miesięcy. Dbając o regularne zmniejszanie poziomu zadłużenia, w pierwszym półroczu spłaciliśmy już ponad 850 mln zł kredytów, zakończyliśmy także proces bardzo korzystnego refinansowania obligacji - wylicza Katarzyna Ostap-Tomann.

Cyfrowy Polsat ze zmianami w zarządzie i rekordową dywidendą, będą podwyżki cenników

Wiosną br. zarząd Cyfrowego Polsatu przychylił się do wniosku swojego większościowego akcjonariusza Zygmunta Solorza, żeby firma przez najbliższe trzy lata wypłacała dywidendę po minimum 93 grosze na akcję, czyli po 594,8 mln zł. Dotychczas maksymalna dywidenda od spółki wyniosła 204,6 mln zł.

Tegoroczną dywidendę podzielono na dwie transze: 287,8 mln zł (po 45 groszy na akcję) 3 lipca, a 306,98 mln zł (po 43 grosze na akcję) 1 października. Zygmunt Solorz otrzyma 341 mln zł.

Prezesem Cyfrowego Polsatu od początku kwietnia br. jest Mirosław Błaszczyk, a wiceprezesem Maciej Stec (w zarządzie spółki jest od listopada 2014 roku). Błaszczyk na prezesa firmy został powołany w miejsce Tobiasa Solorza, który razem z Zygmuntem Solorzem i Piotrem Żakiem ma nadzorować Grupę Polsat z poziomu rad nadzorczych. Specjaliści pytani przez Wirtualnemedia.pl ocenili to jako kolejny etap sukcesji w grupie kapitałowej Zygmunta Solorza.

Pozostałymi członkami zarządu Cyfrowego Polsatu nadal są Aneta Jaskólska (jest w zarządzie od lipca 2010 roku), Agnieszka Odorowicz (od czerwca 2016 roku), Katarzyna Ostap-Tomann (od października 2016 roku) i Jacek Felczykowski (od kwietnia br., został powołany w miejsce Dariusza Działkowskiego i Tomasza Gillnera-Gorywody). Pod koniec czerwca zarząd spółki został powołany przez radę nadzorczą na kolejną trzyletnią kadencję.

Po tym jak w maju i czerwcu swoje cenniki dla abonentów podniosły Orange Polska i Play, Zygmunt Solorz zapowiedział, że podwyżki w Cyfrowym Polsacie pojawią się jesienią, wraz z uruchomieniem nowych systemów IT i sprzedaży. - Budowanie wartości rynku jest kluczowe ze względu na inwestycje czekającymi sektor. Kiedyś wszyscy obniżali ceny. Teraz trend się zmienia i dotyczy to wszystkich, włączając nas - uzasadnił.

- W ostatnich latach usługi telekomunikacyjne taniały mimo inflacji w całej gospodarce. Jesteśmy branżą, która cały czas musi inwestować. Skoro wprowadza się nowe przepisy, które powodują ubytek przychodów i wzrost kosztów, to nawet przy cięciach kosztów dotychczasowy poziom cen był nie do utrzymania - mówił Solorz.

Zmiany cen jesienią lub wiosną

Podczas czwartkowej konferencji prasowej Maciej Stec nie wyrażał się już tak jednoznacznie. - Cyfrowy Polsat nadal jest w trakcie planowania zmian w ofercie dla klientów. Testujemy teraz nową platformę rozliczeniową, to będzie kluczowe dla nas narzędzie. Decyzja sprawie zmiany oferty dla klientów zapadnie w kolejnych tygodniach i będzie związana właśnie z uruchomieniem nowego systemu informatycznego - powiedział Stec.

Dodał, że decyzje o zmianie oferty są drażliwe, ponieważ generowałyby szereg zmian w tym systemie. Nad zintegrowanym systemem informatycznym dla Cyfrowego Polsatu od 2016 roku pracuje Huawei. Według zapowiedzi przedstawicieli zarządu spółki, może on zacząć działać jesienią lub na początku przyszłego roku.

5G w fazach rozmów z partnerami

Prezes Cyfrowego Polsatu, Mirosław Błaszczyk, poinformował, że firma zwleka z wprowadzeniem technologii 5G, gdyż czeka na oficjalne stanowisko regulatora w tej sprawie.

- To nie znaczy, że nic nie robimy w tej sprawie. Spotykamy się z partnerami, jesteśmy też w fazie analiz i będziemy informować w odpowiednim czasie o następnych krokach. Jeśli regulator stwierdzi, że ta technologia będzie możliwa do wprowadzenia i określi jakiś termin, będziemy się do tego odnosić i podejmować odpowiednie kroki - skomentował Błaszczyk. Zaznaczył, że ewentualne decyzje o wydatkach na nową technologię będą podejmowane z uwzględnieniem interesu akcjonariuszy.

W środę Urząd Komunikacji Elektronicznej zdecydował, że częstotliwości które operatorzy wykorzystają do usług w sieci 5G zostaną rozdysponowane jednak w drodze aukcji - mimo że wcześniej rozważano także przetarg.

Możliwe odbicie rynku reklamy

Prezes Telewizji Polsat, Stanisław Janowski, stwierdził, że grupa mocno liczy na to, że w drugiej połowie roku wzrośnie rynek reklamy telewizyjnej. Wskazał, że spółka oczekuje jednocyfrowego wzrostu wartości, po tym jak w pierwszym półroczu wydatki na reklamę i sponsoring w telewizji w Polsce spadły rok do roku o 1,8 proc. do 2,16 mld zł.

- Mieliśmy do czynienia w pierwszym półroczu z wysoką bazą związaną z piłkarskimi mistrzostwami świata, które odbyły się w ubiegłym roku - skomentował Janowski. Sprecyzował też, że spółka nie liczy na duży wpływ kampanii przed wyborami parlamentarnymi na wartość rynku reklamy telewizyjnej.

Vindix do egzekwowania płatności od klientów

W czerwcu br. Cyfrowy Polsat kupił 46 proc. udziałów firmy windykacyjnej Vindix, a w jej zarządzie i radzie nadzorczej pojawili się menedżerowie spółek Zygmunta Solorza.

Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu Cyfrowego Polsatu do spraw finansowych, zapytana podczas konferencji, po co w formie spółka windykacyjna, wyjaśniła, iż chodzi wyłącznie o lepszą ściągalność długów od klientów. - Jesteśmy mniejszościowym udziałowcem, nie mamy nad nimi kontroli. Jeśli chodzi o synergię - to nie można o tym mówić. natomiast można mówić, że zależy nam na bardziej efektywnym windykowaniu należności  - wyjaśniła.

Dodała, że Cyfrowy Polsat nadal liczy na 1,3-1,5 mld zł wolnych przepływów pieniężnych w 2019 roku. Po pierwszym półroczu 2019 roku przepływy - po wyłączeniu kosztów odsetek - wyniosły 560 mln zł i były o 16,3 proc. niższe niż przed rokiem.

Dołącz do dyskusji: Cyfrowy Polsat: nie ma decyzji o terminie podwyżek dla klientów, z 5G czekamy na decyzję regulatora

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Adrian
Szkoda, że zniszczyli Smartdom. 10 zł rabatu to raczej upokorzenie niż fajna oferta.
0 0
odpowiedź
User
Obserwator
Jak widzę tego serfera Steca, wydmuszkę intelektualną, kogucika Polsatu, promotora sekretarek to słabo mi się robi. Kto kiedy zauważy, że on na pusto dmie?
0 0
odpowiedź
User
sg
Plus nie predko podniesie ceny widząc, że zyskuje klientów, którzy przenoszą numery od Play, Orange czy TMobile które są po podwyżkach.
13 5
odpowiedź