SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

W 2020 roku Polacy najchętniej kupowali środki antybakteryjne, żywność BIO i produkty do koloryzacji

W ubiegłym roku w związku z pandemią w branży FMCG zaszły spore zmiany, jeśli chodzi o preferencje zakupowe Polaków. W koszykach najczęściej pojawiały się środki antybakteryjne, żywność BIO i produkty do koloryzacji - wynika z badań NielsenIQ.

Z raportu opracowanego przez NielsenIQ, zajmującego się badaniem rynku FMCG (z ang. Fast Moving Consumer Goods) wynika 12 faktów konsumenckich z ubiegłego roku.

Im mniejsze miasta tym większa dynamika wartości sprzedaży FMCG

Po pierwsze, im mniejsze miasta i miejscowości, tym większa dynamika wartości sprzedaży FMCG. Sprzedaż w tym sektorze wzrosła o 5,4 proc. w okresie styczeń-październik 2020 roku w porównaniu do okresu między styczniem a październikiem 2019 roku. Natomiast w dużych aglomeracjach powyżej 500 tys. mieszkańców wzrosła ona o 2,8 proc., w miastach od 200 do 500 tys. mieszkańców – o 3,4 proc. Z kolei w miastach poniżej 200 tys. mieszkańców – wzrost wynosił 6,3 proc. Dla porównania, w ubiegłym roku poziom sprzedaży utrzymywał się na poziomie ok. 5,7 proc.

Na odnotowanie zasługuje także fakt wycofania się z polskiego rynku brytyjskiej sieci Tesco. Według kolejnych badania „Shopper Shifts to a New Normal” jeszcze do lipca był to e-sklep wskazywany przez największą grupę kupujących, którzy zrobili zakupy w ciągu ostatniego miesiąca, jednak to nie zatrzymało decyzji o wyjściu tej sieci z naszego kraju.

Po trzecie, inPost przekroczył liczbę 10 tys. paczkomatów, a jak wynika z badania „E-commerce 2020”, Polacy zwiększyli częstotliwość zakupów e-FMCG za pośrednictwem wszystkich kanałów i kupują w e-marketach, e-drogeriach oraz w marketplace, takich jak np. oferuje Allegro. Te kanały bardzo często obsługiwane są poprzez firmy kurierskie, w tym poprzez dostawę do paczkomatów. Dominującym trendem w przypadku zakupów online było nabywanie „na zapas”.

Czas na masła i margaryny

Po czwarte, najbardziej promowaną kategorią spożywczą w tym roku były masła i margaryny, które prawie w 60 proc. zostały kupione w promocji.

Po piąte: środki antybakteryjne były jednymi z najchętniej kupowanych produktów. Od marca do listopada klienci kupili ponad 17 mln opakowań preparatów antybakteryjnych do rąk, 81 mln kostek mydła i 58 mln opakowań mydła w płynie. To wzrosty odpowiednio o 700 proc., 12 proc. i 38 proc. w porównaniu do analogicznego okresu w 2019 roku. Kategoria mydeł zanotowała wzrost wartości o 40 proc., a preparatów antybakteryjnych – o 600 proc.

Po szóste: popularnością cieszyły się produkty z certyfikatem BIO, nabiał bez laktozy i roślinna żywność. Ta kategoria urosła o 23 proc., a cały koszyk spożywczy o 6 proc., nabiał bez laktozy – zanotował wzrost o 47 proc., napoje roślinne – o 38 proc. w porównaniu okresów styczeń – listopad 2020 roku, a analogiczny w 2019 roku.

Polacy w okresie pandemii próbowali także nowości – aż 36 proc. oceniło, że lubi testować nowe rozwiązania, innowacje i nowości zakupowe.

Na popularności zyskały także produkty do domowej koloryzacji, której trzeba było dokonać, kiedy salony fryzjerskie zostały zamknięte w związku z obostrzeniami spowodowanymi pandemią. Wśród niewielu kategorii kosmetycznych, które od marca do listopada rosły szybciej niż rok wcześniej były właśnie koloranty do włosów, które zanotowały wzrost sprzedaży o 9,3 proc. (przy czym koszyk kosmetyczny zanotował spadek wartości sprzedaży o 4 proc.). Dodatkowo straty zanotował także segment kosmetyków do ust – o 35 proc.

Docenienie polskiej wódki w Europie

Kolejnym faktem w branży FMCG w 2020 roku było docenienie polskiej wódki w Europie. Wódka Soplica w nowych liniach smakowych została doceniona po raz pierwszy w historii w raporcie „BASES Top 25 Breakthrough Innovations Europe”. Ten raport wskazuje na nowe produkty, które odniosły sprzedażowy sukces w skali europejskiej i uzyskały pozytywną ocenę konsumentów.

Rynek alkoholi z kolei pod względem ilości zanotował delikatny spadek o 1 proc., porównując okres od listopada 2019 do października 2020, ale pod względem wartości – zanotował wzrost o 7 proc., co było m.in. efektem wzrostu cen na skutek podwyżek akcyzy. Najszybciej rośnie kategoria win – szczególnie segment win musujących, który zanotował wzrost wartości o 16 proc. Na wina musujące, w tym popularne prosecco, Polacy wydali 555 mln złotych.

Według Nielsen BookScan Polska w 2020 autorka książki z największą sprzedażą były Blanka Lipińska, Katarzyna Nosowska, Olga Tokarczuk (na razie nie ogłoszono ostatecznych danych).

Nielsen od 1 stycznia 2021 roku został podzielony na dwie odrębne spółki: Nielsen Media (zajmujący się pomiarem TV i video online) i NielsenIQ (badaniem rynku FMCG).

Dołącz do dyskusji: W 2020 roku Polacy najchętniej kupowali środki antybakteryjne, żywność BIO i produkty do koloryzacji

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl