Allegro.pl pod lupą branży internetowej
Nowa odsłona portalu Allegro.pl jest bardziej funkcjonalna, alenowy layout to ukłon w stronę starszych użytkowników - wynika zzebranych przez nas opinii przedstawicieli agencji interaktywnychm.in. K2, OS3, Fire Fly Creation, Web Search Factory, Hypermedia,Digital One, AMP Media i Supermedia Interactive.
We wtorek premierę miała nowa wersja portalu aukcyjnegoAllegro.pl (QXL Poland).
- Chcemy dać się poznać jako marka lifestylowa. Nowaidentyfikacja ma nam w tym pomóc - tłumaczy wprowadzane zmianyportalowi Wirtualnemedia.pl Patryk Tryzubiak, rzecznik Allegro.pl.- Działamy w internecie, niezwykle dynamicznym medium, jesteśmyzmuszeni podążać za trendami - dodaje.
Nowy layout został opracowany przez dział interfejsu użytkownikaspółki QXL Poland, którym kieruje Piotr Szczepański.
Opinie ekspertów o nowej wersjiAllegro.pl
Marta Wałkuska, senior user experiencedesigner w OS3 multimedia
Założeniem liftingu serwisu było jego odświeżenie iunowocześnienie. Zmiany okazały się jednak większe i serwis oprócznowego "look and feel" pozyskał nową strukturę oraz layoutypodstron. Głosy za i przeciw są podzielone. Jednak w większościużytkownicy opowiadają się za poprzednią wersją serwisu. Czy jestto po prostu wrodzona niechęć do zmian? Czy serwis okaże sięprzyjazny użytkownikowi i ten z czasem nauczy się go oraz docenidokonane zmiany?
Strona główna
Na pierwszy rzut oka strona główna wydaje się toporna. Mamwrażenie, że serwis został zbudowany z myślą o starszych i słabiejwidzących osobach, chociaż średni wiek użytkownika Allegro to 35lat. Wielkie boksy i guziki, duża ilość niewykorzystanejprzestrzeni oraz znacznych rozmiarów grafiki sprawiają, że pierwszyklik użytkownika jest bardzo utrudniony. Brak tu elementówaktywujących interakcje. Strona wydaje się bardzo statyczna.Standardowa nawigacja (lewostronne menu) jest przytłoczona przezbardzo duży obszar promocyjny - "Polecamy".
Korzystnym zabiegiem jest umieszczenie okna "Szukaj" na początkustrony oraz wyróżnienie go. Wyszukiwarka obok filtrowania toistotny sposób na odnalezienie interesujących użytkownikaaukcji.
Minusem jest brak możliwości zalogowania się bezpośrednio zestrony głównej. Zmuszanie użytkownika do dodatkowych (zbędnych)klików pojawia się w całym obecnym serwisie. Podobnie jest znawigacją gdzie, by uzyskać dostęp do podkategorii, trzeba przejśćna podstronę odpowiedniej kategorii. Dotychczas rozwiązane było toza pomocą dynamicznego menu.
Ogólny wygląd strony głównej, choć miał zachwycać, raczej zawodzi.Belki i buttony przypominają raczej makiety niż skończony projektgraficzny. Kolorystyka jest ciężka. Duże kontrasty oraz notoryczneużycie logotypowego pomarańczu męczą oczy. Rezygnacja z ikon nakorzyść belki nie tylko zmniejszyła zapamiętywalność elementówaktywnych, ale doprowadziła do tego, że elementy strukturoweserwisu t.j. "społeczność" czy "moje allegro", są zaprezentowane wrównoważny sposób co guzik akcji "wyloguj". Działanie to zewzględów użytecznych jest niekorzystne i może dezorientowaćużytkownika
Obszar "Polecamy"
Obszar ten prezentuje trzy promowane kategorie produktów. Treścipromocyjne przewijane mogą być wyłącznie za pomocą akcjiużytkownika. Musi on sam nawigować pomiędzy treściami w boksie. Niejest to zgodne z filozofią Allegro o podążaniu za światowymitrendami, gdzie obecnie dynamiczna prezentacja obszaru promocyjnegojest już standardem. Ze względu na charakter prezentacji obszar"Polecamy" nie zachęca do interakcji. Zawartość boksu wygląda jaknieklikany obraz.
"Promowane przedmioty"
Prezentacja niesformatowanych nazw przedmiotów aukcyjnych, bezokreślenia ich zdjęciem powoduje, że informacja ta jest małoczytelna. Brak jest opisów dotyczących promowanych przedmiotów,brak kategorii. Słaba prezentacja treści sprawia, że prawieniemożliwe jest wyodrębnienie poszczególnych elementów orazrozpoznanie ich znaczenia. Mam wrażenie, że dział zostałumieszczony na stronie głównej trochę przypadkowo i przy niewielkimnakładzie pracy włożonym w jego wygląd oraz prezentację.
"Ostatnio oglądane" oraz "Obserwowane"
Korzystna funkcjonalność, od dawna obecna na światowych serwisach opodobnym profilu. Pozwala na szybki dostęp do interesującychużytkownika produktów.
Menu
Kategorie nawigacyjne praktycznie sięnie zmieniły. Dodatkowo prezentowane są oferty specjalne, jakostały element menu. Prezentacja informacji na stronachposzczególnych kategorii menu jest zastanawiająca. Trudno znaleźćwytłumaczenie, dlaczego przedstawione są dwa działy: "przegląd" i"szczegółowy przegląd". Drugie jest rozwinięciem pierwszego. Biorącpod uwagę, że nagłówki w podglądzie szczegółowym są klikalne, niemogę znaleźć zastosowania dla powtórnej prezentacji tej samejinformacji na tej samej stronie tyle, że w postaci skróconej.
Moje Allegro
Ta część serwisu wzbudziła najwięcej dyskusji. Z mojego punktuwidzenia rozwiązanie zastosowane jest raczej korzystne. Redukcjaliczby zakładek oraz zastosowanie bocznego menu prezentująulepszoną architekturę informacji. Jestem przekonana, że usprawnito proces nauki i poznawania serwisu nowym użytkownikom, a obecniekorzystający z Allegro bardzo szybko się do niego przyzwyczają. Nierozumiem natomiast wyszukiwarki wewnątrz menu. Nawigacja w "mojeallegro", nie jest na tyle rozbudowana, by odnalezienieinteresującej pozycji było na tyle trudne, by niezbędne byłowykorzystanie funkcji "szukaj". Prezentacja informacji w tabelachwzmaga przejrzystość i usprawnia czytanie informacji nastronie.
Podsumowanie
Mam nadzieję, że prace nad serwisem są jeszcze w toku i to, coobecnie funkcjonuje, zostanie podszlifowane. Zrobiono solidnepodstawy w kierunku poprawy architektury informacji. Serwis mapotencjał płynnej nawigacji oraz przyjaznej użytkownikowiprezentacji treści. Zrozumiale filtry, jasne kategorie, adekwatnydo treści sposób jej prezentacji na pewno sprzyjają podwyższeniuergonomii serwisu. Najwięcej pracy wymaga strona główna.Nieodpowiednia hierarchizacja obszarów w stosunku do istoty ichzawartości, nieefektywne wykorzystanie przestrzeni oraz brakelementów wzmagających interakcje to podstawowe błędy projektu.Dodatkowo warto by dołożyć starań do bardziej korzystnej oprawygraficznej. Banalne belki i ramki nie komunikują nowoczesności orazchęci podążania za najnowszymi trendami światowymi.
Ireneusz Bloch, prezesiFusion
Allegro zdecydowało się pokazać nową twarz zmieniając layoutserwisu i robiąc refresh logo. Zanim jednak miałem okazję dokonaćpierwszej transakcji w serwisie po liftingu zderzyłem się zopiniami na forach gdzie rozgorzała dyskusja na temat słusznościwprowadzonych zmian. Wiele z opinii zbudowanych jest na pierwszymwrażeniu, które często jest kluczowe w pozytywnym czy negatywnymodbiorze serwisów internetowych. W przypadku Allegro.pl taatmosfera jest zrozumiała choćby ze względu na rozpoznawalnośćmarki i rodzaj dostarczanej usługi. Zaskoczyła mnie ilośćnegatywnych opinii co tylko zwiększyło ciekawość nową wersjąserwisu.
Moje pierwsze wrażenie? Serwis został gruntownie uporządkowanywidać to po świadomym doborze kolorystyki, która wybiórczoakcentuje ważne elementy serwisu jakimi są bez wątpienia logo,elementy nawigacyjne i promowane aukcje, którym też poświęconoznacznie większą przestrzeń ekranu. Treści zamknięto w skalowalnychmodułach i layout zyskał na tych zmianach. Trzeba także zauważyćpersonalizację strony głównej Allegro. Po zalogowaniu znajdujemyminiatury odwiedzonych i obserwowanych ofert, to ciekawy dodatekdla użytkowników serwisu.
QXL Poland informując o zmianach w serwisie nie zdradza czy byłyone poprzedzone badaniami funkcjonalnymi serwisu, ale taki wniosekmożna szybko wyciągnąć na podstawie intuicyjnego poruszania się postronie głównej. Uporządkowanie to, widać w ogromnej konsekwencji wpozostałej części serwisu np. Moje Allegro. Koniec z zagubieniemfunkcjonalnym i kolorystycznym. Ważne funkcje nawigacji MojeAllegro oferuje w wersji rozwiniętej, te z których użytkownicykorzystają rzadziej pozostają zwinięte w zakładkach. Listingi ofertzyskały na zmianie kolorystyki oraz po wprowadzeniu galerii aukcji,chociaż w takim ujęciu traci się łatwość porównywania ofert.
Wszystkie wprowadzone zmiany dają ciekawy rezultat chociażodrobinę monotonny. Osiągnięta precyzja uśpiła pewną twórcząswobodę. Użytkownicy serwisów internetowych zazwyczaj dokonująszybkiej oceny na podstawie dwóch parametrów design oraz usability.Jeżeli serwis oferuje ciekawą grafikę i treści to użytkownicy sąwstanie zaakceptować gorszą funkcjonalność interakcji lubodwrotnie. Tworząc serwis trzeba pamiętać, że celem nie jestmaksymalizacja użyteczności. Czasem trzeba iść na kompromis zwiernymi użytkownikami. W przypadku Allegro niezadowolenieużytkowników serwisu raczej pozostanie bez echa, a serwis będzieżył swoim nowym życiem. Allegro z całą pewnością odwołuje się douser centered design, ale trzeba pamiętać, że mimo to użytkownicynie koniecznie szybko zaakceptują proponowane zmiany.Przyzwyczajenie drugą naturą internauty.
Jarosław Kubicki, dyrektor kreatywny FireFlyCreation
Zmiany wyglądu najpopularniejszego polskiego serwisu aukcyjnegonależało się spodziewać, bowiem poprzedni nosił znamionachaotycznego powstawania w czasie dynamicznego rozwijania sięserwisu. Niestety, tego chaosu nie udało się uniknąć w odświeżonymlayout'cie.
O ile poprawienie funkcjonalności (wyświetlanie listy produktóww postaci galerii, zwiększenie zdjęć produktów w liście, zmianyukładu zakładki "moje allegro") należy ocenić pozytywnie, o tylewygląd postrzegam jako krok w złym kierunku. Jak zwykle wtedy, gdytrudno jest jednoznacznie stwierdzić, czemu owa zmiana miałasłużyć. Dość infantylna, "templejtowa" wersja stylu potocznieokreślanego jako "web 2.0" przy jednoczesnym braku konsekwencji iniedbalstwie widocznym w detalach (choćby różny styl buttonów,wrażenie swobodnego lewitowania elementów na głównej, niepotrzebnieprzerośniętej belce itp) sprawia, że można odnieść wrażenieamatorskiego podejścia do zagadnienia przez osoby odpowiedzialne zate zmiany. Najlepiej z tego wszystkiego odbieram zmianę logo, gdyżw dość dobry sposób oddaje wartości obrane przez Allegro przyzmianie szaty graficznej.
Sławomir Ziętarski, dyrektoroperacyjny Web Search Factory Polska
Przez długi czas Allegro broniło się przed większymi zmianami,okazjonalnie tylko modyfikując wygląd niektórych - mniej widocznychelementów. Przyzwyczaiło to nas do obłych ikonek na górze strony,rozbijających się o twarde krawędzie wszechobecnych ramek.Obserwując wprowadzane zmiany graficzne na innych portalach,zastanawiałem się czasem kiedy przyjdzie czas na Allegro. No iprzyszedł :)
Jaka jest więc nowa strona Allegro? Zapewne twórcom nie chodziłoo delikatny lifting. Zmiany są bardzo widoczne. Nowa forma wizualnatak bardzo się zmieniła, że ciężko z początku uwierzyć, że jesteśmyna właściwej stronie. Jednak po bliższym zapoznaniu się ze stronąwydaje się, że wszystkie najważniejsze elementy pozostały na tymsamym miejscu.
Strona ma mniej elementów, czcionki są większe i całość sprawiawrażenie dużej przejrzystości i czytelności& może nawet lekkoprzesadzonej. Być może twórcy chcieli zrobić krok w kierunku grupystarszych użytkowników?
Przyznam jednak, że ten lekki chaos panujący na poprzedniejwersji strony (dużo kolorowych boksów) miał urok targowiska, gdziemożna było coś tanio i okazyjnie kupić. Strona główna jest terazchłodna, racjonalna, wykalkulowana, trochę sklepowa. Może więcautorom przyświecał cel poprawy wizerunku marki? Nie ma w nowejstronie Allegro wspomnianej "bazarowości". Wydaje się nawet, żektoś ukrył stopkę, by nie wprowadzała dodatkowego zamieszania. Napodstronach jest już o wiele spokojniej. Zmiany nie są takradykalne i wszystko wydaje się być na starym miejscu.
Patrząc jednak z technicznego punktu widzenia zmianyposzły w bardzo dobrym kierunku:
- widać, że Allegro chce się wpasować w stylistykę serwisów web2.0,
- usability jest na wyższym poziomie (duża wyszukiwarka, czytelneelementy i czcionki, wprowadzenie na stronie głównej mini sitemapy,brak obcych bannerów i innych "dystraktorów"),
- uwypuklone zostały mechanizmy konwertujące (3 główne buttony:Zaloguj się, Zarejestruj się, Jak korzystać?)
- kod strony jest bardzo przejrzysty, a sama strona zostałazoptymalizowana pod kątem SEO.
Myślę więc, że za kilka dni wszyscy zaakceptują nową stronę, awszelkie negatywne komentarze szybko umilkną.
Beata Kubik, head of projectmanagement unit, Digital One
Mania wielkości opanowała Allegro :-). Boxy są tak duże, żeprzypominają ciężkie klocki. Zastosowanie ciemnej szarości i obłychkształtów spowodowało, że strona z pewnością nie wyglądanowocześnie i dynamicznie. Moim zdaniem zmiany w layoucie to ukłonw stronę nieco starszych użytkowników, dla których korzystanie zInternetu jest problematyczne. Widać jest potencjał w targecie :-)Stąd pewnie także pomysł na mocne (chyba nawet za mocne)wyeksponowanie przycisków "zaloguj się" i "zarejestruj się".Niestety dzięki temu główne funkcje serwisu, czyli kupno isprzedaż, tracą na wyrazistości.
Sfera funkcjonalna wypada zdecydowanie lepiej niż grafika, cojednak nie zmienia faktu, że niewiele się tutaj zmieniło. Strony zkategoriami na przykład w ogóle nie poddano żadnym zmianom - takiesamo sortowanie, układ drzewka. Zaskakuje natomiast bałagan wgórnym menu strony głównej: "szukaj", "rejestracja", "sprzedaj"etc. - wszystko obok siebie, bez żadnego wyróżnienia. Przycisk"rejestracja" został nie potrzebnie powtórzony w belce menu i boxieponiżej.
Wśród wprowadzonych zmian pozytywnie wyróżnia się uproszczeniesekcji "moje allegro". Obecnie po zalogowaniu mamy 3 główne buttony+ boczne menu - wszystko jest proste i funkcjonalne. Widzę takżemały krok w stronę personalizacji: po zalogowaniu, na stroniegłównej widzimy oferty, które ostatnio obserwowaliśmy. Nieśmiałoale w dobrym kierunku.
Marta Szczepańska, Senior Strategy Consultant K2Internet
Nowe Allegro okiem "hard-usera"
Przyznam, że na premierę nowego wyglądu strony głównej Allegroczekałam z nieco mieszanymi uczuciami. Mimo, że jako pracownikbranży internetowej uważam, że poprzedni layout zdecydowaniewymagał już odświeżenia, "prywatnie" - jako użytkownik od blisko 8lat - byłam jak większość osób korzystających z serwisuprzyzwyczajona do poprzedniego wyglądu strony, która dodatkowospełniała swoje funkcje w dotychczasowej wersji. Po uchyleniu rąbkatajemnicy przez Allegro w zeszłym tygodniu i prezentacji projektustrony byłam nastawiona w miarę optymistycznie, niestety dziś poprzetestowaniu w praktyce entuzjazm nieco opadł. Poniżej pierwszewrażenia (okiem nieco bardziej użytkownika niż specjalisty zbranży&)
Pierwsze wrażenie
Pierwsza myśl po wejściu na stronę: "ale to już było"& NoweAllegro nie uniknie raczej (przynajmniej z mojej strony) porównań zserwisem eBay (zwłaszcza po zalogowaniu) a zastosowane m.in. wgórnym menu efekty graficzne (gradienty, lustrzane odbicia) budząlekkie skojarzenie z Windows Vista i społecznościami z nurtu Web2.0. Pod tym względem layout zdecydowanie jest nowocześniejszy odpoprzedniego, pytanie tylko czy takie zabiegi pasują do tego typuserwisu. Po udostępnieniu projektu strony w zeszłym tygodniu wInternecie pojawiły się także opinie, że strona w nowej wersjiwygląda jak przygotowana według gotowego szablonu do projektowaniaserwisów i w pewnym stopniu trudno się z nimi nie zgodzić&
Obecna strona sprawia także wrażenie zdecydowanie "dłuższej" (wpionie), do czego przyczynił się duży boks z polecanymi ofertami -przy mniejszych rozdzielczościach lub na monitorach panoramicznychbez przewijania strony wyświetla się mniej niż jej połowa, co możebyć problematyczne dla użytkowników korzystających z Internetu np.na netbookach. Sam boks z polecanymi ofertami wymaga ręcznegoprzełączania, co mogło być rozwiązane inaczej (np. automatycznymrotowaniem), jednak nie jest to zdecydowany minus strony. Na"zdrowie" serwisowi wyszło natomiast w moim odczuciu zmniejszenieliczby elementów i rezygnacja z prawej kolumny zawierającej boksyreklamowe - nowa strona jest dzięki temu mniej przeładowanatreściami.
Nowa kolorystyka strony zapewnia zdecydowanie większy kontrastpomiędzy poszczególnymi elementami niż "stare" Allegro (poprzedniawersja charakteryzowała się dość monotonną kolorystyką - niebieskilayout z mnóstwem niebieskich linków) , jednak nasi specjaliści odusability zwracają uwagę, że zastosowanie w serwisie zbyt dużejilości jaskrawych kolorów naraz sprawia, że osoba wchodząca nastronę nie wie na czym powinna skupić wzrok - wyszukiwarce,przyciskach pod menu, górnej nawigacji, polecanych przedmiotach czyliście kategorii. Sam dobór kolorów niekoniecznie zachwyca,zwłaszcza zastosowana m.in. w górnym i dolnym menu ciemna szarość,a ich zestawienie jest nieco męczące dla oczu. Jako użytkownikowiserwisu zdecydowanie spodobał mi się natomiast wyeksponowany nanowej stronie przycisk "Zaloguj się", który zdecydowanie skracakontakt użytkownika ze stroną główną :-)
Allegro zyskało również nowy logotyp (zaprezentowany już wzeszłym tygodniu), jednak zmiana nie jest na tyle rewolucyjna żebystanowić przedmiot rozważań czy też większych protestówużytkowników.
Zagłębiając się w serwis&
Zmiany szaty graficznej w częściach serwisu położonych "głębiej"sprawiają wrażenie raczej kosmetycznych, a w niektórych pozostałaona wręcz niezmieniona (np. Pomoc). Wyjątkiem jest "Moje Allegro",którego nowy układ udostępniony w zeszłym tygodniu (zmiana zpoziomych zakładek na pionowe, grupujące funkcje kupna, sprzedaży izarządzania kontem) wywołał już sporo kontrowersji wśródużytkowników (opinie na Cafe Allegro), jednak w moim odczuciuakurat w tym przypadku chodzi bardziej o konieczność przestawieniasię użytkowników na nowy układ niż o rzeczywiste problemy zkorzystaniem z nowych zakładek czy ich nieintuicyjność (jeden zgłównych zarzutów użytkowników wypowiadających się na CafeAllegro).
Jeśli chodzi o zmiany w dostępnych dla użytkownikafunkcjonalnościach, wydaje się, że Allegro tym razem zdecydowaniebardziej pomyślało o kupujących w serwisie. Może o tym świadczyćdodanie funkcji personalizacji strony głównej (znanych juz notabene z eBay) - wyświetlanie ostatnio przeglądanych ofert iobserwowanych aukcji na stronie głównej zalogowanego użytkownika(maksymalnie 6), czy też umieszczenie w "Moim Allegro" na pierwszymmiejscu zakładki "Moja Sprzedaż" , filtrowanie aukcji w danejkategorii za pomocą zakładek określających typ oferty orazprzeglądanie ofert w formie galerii zdjęć. Te zmiany oceniamzdecydowanie pozytywnie i jako zapalony Allegrowicz pewnie nie razbędę z nich korzystać (w przypadku personalizacji niejakoautomatycznie)
Na nowym layoucie strony głównej w moim odczuciu ucierpiały(przynajmniej chwilowo) osoby sprzedające w serwisie - przy obecnymwyglądzie strony oferty promowane na stronie głównej (najbardziejkosztowna forma promocji w serwisie) stały się praktycznieniewidoczne, a dobór ofert pojawiających się w boksie "Polecamy"dokonywany jest na niezbyt jasnych dla użytkowników zasadach (a wchwili obecnej po prostu nie występuje). Wydawać się może, żeznacznie większy nacisk jest położony na promocję samego serwisuAllegro i jego funkcji niż ofert konkretnych użytkowników - szkoda.Sprzedającym został też udostępniony "nowy, bardziej przejrzysty"formularz wystawiania ofert, jednak głównymi zmianami są bieżącaweryfikacja błędnie wpisywanych informacji oraz dłuższy czas nawypełnianie (nie powodujący wygaśnięcia sesji) a sam formularz wdotychczasowej formie został podzielony zakładkami podsumowującymikolejne kroki wystawiania przedmiotu. Możliwe, że twórcy serwisuplanują dodanie kolejnych funkcjonalności, jednak na razie osobysprzedające w nowym serwisie mają raczej powody do narzekań.
Podsumowując
Na chwilę obecną nowy wyglądstrony Allegro budzi we mnie mieszane uczucia, a dotychczasowyodbiór jest - sądząc po wypowiedziach użytkowników, jak ipierwszych komentarzach w branży - zdecydowanie negatywny. Bardziejobiektywna ocena będzie możliwa za jakiś czas po ujawnieniudalszych planów twórców serwisu (prawdopodobnie nie jest toostatnia zmiana związana z rebrandingiem serwisu), lecz także poprzyzwyczajeniu się do nowego wyglądu - niezależnie od oceny zmianama dość rewolucyjny charakter. Myślę jednak, że mimo niezadowoleniai protestów dotychczasowych użytkowników przyzwyczajonych do tegojak "zawsze" wyglądało Allegro, najważniejsze jest czy serwis nadalspełnia swoje funkcje i dostarcza oczekiwanych treści (w tymprzypadku aukcji), a wygląd jest w przypadku tego typu serwisusprawą nieco drugorzędną. Oby nowy wygląd strony nie zniechęciłużytkowników do wystawiania aukcji - ja nadal planuję korzystać zAllegro.
Plusy nowej strony w mojej ocenie:
- większykontrast i przejrzystość strony
- silniej wyeksponowany dostęp do konta użytkownika
- nowe funkcje personalizacji i przeglądania ofert dlakupujących
Minusy nowej strony:
- jaskrawa kolorystyka i dobórkolorów
- "schematyczny" szablon
- konieczność przewijania strony, zwłaszcza na komputerach omniejszej rozdzielczości
- słabe promowanie wyróżnionych ofert i niejasne zasady wyborupromowanych ofert
- praktycznie brak nowych funkcji dla sprzedających
Wojciech Adryańczyk, artdirector w Hypermedia
Zespołowi Allegro przede wszystkim należą się duże brawa zaodwagę. Niełatwo jest zmienić szatę graficzną jednego z najbardziejpopularnych serwisów w kraju, nie narażając się przy tym nazmasowaną krytykę wiecznie niezadowolonych użytkowników.
Strona główna nie zachwyca ani oryginalnością ani też nie jestspecjalnie estetyczna, jednak nie można jej odmówić przejrzystościi poprawy funkcjonalności względem wersji poprzedniej. Duży iwygodny panel dla użytkowników umożliwia łatwy dostęp dorejestracji, logowania i większej ilości informacji na tematdziałania serwisu, co w przypadku serwisów transakcyjnych jestolbrzymią zaletą. Znalezienie odpowiedniej kategorii nie sprawikłopotu nawet początkującym użytkownikom internetu, a przecieżwciąż o takich nietrudno. Troszeczkę smuci mnie potraktowanie pomacoszemu wyszukiwarki przedmiotów - blok jest wprawdzie słusznychrozmiarów, ale szarość w połączeniu z umiejscowieniem pod logo niesprzyja jego odnalezieniu&
Logo z pewnością nie jest idealnym przykładem zastosowanialiternictwa i można mu wytknąć sporo usterek, jak chociażbytoporność elementów, czy niezbyt staranne dopracowanieposzczególnych znaków. Mimo wszystko jednak nie prezentuje się takźle, żeby trzeba było odwracać wzrok logując się do systemu.
Zmiany na podstronach są mocno kontrowersyjne, ale z opiniąchyba warto jeszcze poczekać. Modyfikacje tego rodzaju zawsze będąbudziły niechęć - przyzwyczajamy się przecież łatwo, a odzwyczajamyniechętnie.
Być może Allegro pracuje jeszcze nad detalami i ogólną estetykąplatformy - z niecierpliwością czekam na rezultaty - schematfunkcjonalny jest już dostępny w internecie, teraz czas zabrać sięza grafikę.
Mirosław Nowoszewski, dyrektords. rozwoju projektów specjalnych, SupermediaInteractive
Strona główna
Zakładam, że allegro.pl chciało przede wszystkim poprawićprzejrzystość strony głównej. To im się udało, ale... Elementy nastronie są jednak za duże i miejsce nie zostało optymalniewykorzystane.
Listy produktów
Listing produktów jest bardziej przejrzysty. Wprowadzone zakładkioraz poprawione sortowanie ułatwiają przeglądanie aukcji, ale...Kiedy doczekamy się belki z lepszym stronicowaniem? Małe linki,trudno trafić, trudny dostęp...
Moje Allegro
Tutaj widzę stanowczą poprawę w przejrzystości informacji iergonomii.
Reasumując, zmiana grafiki niestety, tworzy wrażenie powrotu doprzeszłości - tej sprzed kilku lat w internecie. Natomiast zmiany wfunkcjonalności i ergonomii pchnęły allegro.pl kuprzyszłości.
Paweł Haltof, research director& partner w Yuux (Grupa Omnigence)
Na nowym Allegro widać dużą zmianę w komunikacji wizualnej, alenieznaczną w sferze architektury informacji. Na pierwszej stronieszary i pomarańczowy kolor zawładnął nagłówkami. Jednocześnie układstrony sprawia wrażenie bardziej uporządkowanego. Menu też jestbardziej czytelne a wyszukiwarka lepiej wyeksponowana. Sporymbłędem menu głównego jest brak oznaczenia miejsca w serwisie, naktórym przebywamy. Pewnym dyskomfortem jest dostępność stopki,która zanika na podstronach, jako rozwijane menu, a na stroniegłównej jest rozwinięta.
Zmiany w panelach dla zalogowanych użytkowników byłykoniecznością. Obecne są znacznie czytelniejsze i łatwiejsze wużyciu, np. układ menu. System zapamiętuje chociażby rozwiniętekategorie Wydaje mi się, że same użyteczności poszły w dobrymkierunku, choć w ich wizualizacji brak mocnego akcentu. Brakuje miteż skupienia się na takich funkcjach, które prezentują tylkonajpopularniejsze elementy z menu czy najpopularniejsze funkcje. WAllegro wszystko mamy zaprezentowane jednocześnie, bez hierarchii iukrywania mało używanych elementów. Zdecydowanie zabrakło misilniejszego hierarchizowania informacji. Niektóre są przecieżkluczowe - jak np. aktualna cena i czas do końca aukcji.
Maciej Dądela, kierownik działu IT AMP MEDIA
Siecią i branżą internetową zajmuję się już dość długo i trudnomnie w jakiś konkretny sposób zaskoczyć bowiem zdaję sobie sprawęże wszelkie działania prowadzone są w określonym celu i z pewnychpowodów to jednak nowa wersja allegro.pl była niezwykleintrygującym zjawiskiem. I nie mam tutaj na myśli tylko i wyłączniesamej szaty graficznej - może nawet bardziej interesował mnie nowytrend jaki zaproponuje nam - użytkownikom, oraz nam - osobomzwiązanym z Internetem serwis allegro.pl. Stąd właśnie z dużąniecierpliwością śledziłem w Sieci wszelkie informacje dotyczącetej modyfikacji. Informacji było dużo, powiedziałbym nawet bardzodużo jednak nie ukrywam że w większości były to opinie dośćnegatywnie nacechowane. Starałem się odnaleźć pozytywne aspektynowej odsłony allegro.pl jednak nie ukrywam że było ich znaczniemniej - jeśli już jakieś się pojawiały. Allegro.pl, branża orazużytkownicy Sieci stopniowo odsłaniali tajniki nowej wersji budującnapięcie i zainteresowanie. Momentami dochodzę do wniosku że towłaśnie o to chodziło. Aby zbudować ekscytację i przypomnieć rzeszyużytkowników że allegro.pl radzi sobie świetnie nawet w czasachkryzysu. Nie można nie zauważyć zmian dotyczących zarównofunkcjonalności jak i szaty graficznej, które to modyfikacje byłypotrzebne już od pewnego czasu, jednak nie tylko ja postacią tychzmian byłem zawiedziony. Oczywiście serwis nie mógł zmienić się waspekcie rewolucyjnym, - wielu użytkowników mogłoby tego nieprzetrwać - spodziewałem się jednak czegoś co da jasny znakużytkownikom i branży, przypominając o popularności i potędzeserwisu - niestety według mnie działanie to niestety nienastąpiło.
Strona główna
Na stronie głównej niewątpliwie w oczy rzuca się nowy,jednorodny design poszczególnych boxów. Na pewno ich wielkość orazkształty budzą zainteresowanie jednak nie każdemu muszą siępodobać. Wyszukiwarka jest bez wątpienia elementem koniecznym alenie jestem pewny czy powinna być tak wielka. Podobnie zresztą zmodułem do rejestracji/logowania. Na stronie głównej podoba mi sięprzede wszystkim lewa kolumna - jest wyrazista i czytelna, dającjasno użytkownikowi do zrozumienia gdzie szukać produktów. Jeślichodzi o środkową część strony głównej koncepcja Polecamy jesttrafna aczkolwiek jej rozmiary już mniej - nie zachęca również doklikania wyglądając bardzo statycznie. Nie podoba mi się równieżstopka za swój rozmiar, procent zajmowanej strony orazszczegółowość prezentowanych w niej informacji - zainteresowaneosoby i tak znajdą potrzebne dane a tak znaczna ich prezentacjajest przesadna. Wbrew wszelkim opiniom mnie bardzo podoba się nowawersja logo - taka trochę jakby z dawnych czasów oraztrygonometryczne kształty elementów. W sekcji promowane produktybrakuje mi ich wyrazistości - sformatowanego tekstu i zdjęćproduktów. Zmodyfikowałbym również moduł nowości i komunikaty -rozdzielając je i eksponując bowiem tego mi właśnie brakuje.
Listing produktów
Patrząc na listing produktów widać ich modyfikację i nie ukrywamże jest to część która mi się w nowej odsłonie podoba. Fajniezaprezentowany jest sposób zmiany czcionki oraz prezentacjiproduktów. I co ważne została ograniczona wielkość stopki - czy niemożna było tego zrobić również na stronie głównej?
"Ostatnio oglądane" oraz "Obserwowane"
Podobnie jak w przypadku pozostałych elementów ze strony głównejjest to element znacznie przesadzony pod względem wielkości - no idlaczego nie ma go na pozostałych stronach?
Moje allegro
Podobnie jak listing produktów mam bardzo pozytywne odczuciadotyczące samej strony konta użytkownika. Pewne elementy zostaływreszcie ułożone a dobór kolorów (przynajmniej dla mnie)wprowadzaharmonię podczas pracy. Pozytywnie odbieram również dynamiczneelementy konta użytkownika - jako miłośnik dynamiki niezwyklepodobają mi się wszelkie przejawy podobnych trendów, niezależnieczy jest to w nowej czy starej odsłonie allegro.pl. Nie podoba misię wyszukiwarka (prawdę mówiąc nie wiem gdzie będzie ona szukać -czy po produktach czy po elementach konta użytkownika) oraz układelementów na zakładce "moje konto" - brakuje mi odpowiedniejhierarchii i powielony link do sporów transakcyjnych. Podoba mi sięnatomiast połączenie z systemem rekrutacyjnym oraz z ProfilCafe.
Podsumowanie
Na wstępnie wspomniałem że mimo iż rewolucja nie jest wskazanadla serwisu, o tyle silnie znaczące zmiany jak najbardziej tak.Zmiany te się pojawiły ale albo mają jakieś niedociągnięcia albonie są całkowicie przemyślane. Część rozwiązań jest trafna - częśćznacznie mniej. Na pewno przyczyn tych braków jest wiele jednak takznanej i doświadczonej marce nie wypada. Rewolucja nie wskazanajednak również bez nowych trendów dla branży. Jednocześnie o ilezmiany byłby konieczne o tyle uważam że obecna odsłona nie jestjeszcze ukończona.
Dołącz do dyskusji: Allegro.pl pod lupą branży internetowej