Agora ograniczyła stratę. Odbicie w górę w kinach dużo mocniejsze niż w reklamie i prasie
W trzecim kwartale br. Agora przy wzroście wpływów o 38 proc. zanotowała spadek straty netto z 9 do 1,5 mln zł. Przychody z biletów i przekąsek w kinach Helios poszły w górę dużo mocniej niż z reklam i sprzedaży prasy.
Przychody sprzedażowe grupy Agora w zeszłym kwartale zwiększyły się rok do roku ze 193 do 266,4 mln zł. Kwotowo najmocniej wzrosły wpływy z biletów do kin Helios - z 16,2 do 46 mln zł, czyli o 184 proc.
Procentowo mocniej w górę poszły przychody ze sprzedaży barowej w kinach (o 219,8 proc. do 25,9 mln zł) oraz produkcji i dystrybucji filmów (o 471,4 proc. do 4 mln zł. W zeszłym kwartale Helios sprzedał 2,4 mln biletów, o 159,1 proc. więcej niż przed rokiem. To dynamika wyższa niż na całym rynku kinowym, gdzie według danych Boxoffice.pl nastąpił wzrost o 123,1 proc. do ponad 7,7 mln sprzedanych biletów.
Największe źródło wpływów firmy - sprzedaż reklam w prasie, internecie, kinach i na outdoorze - zwiększyło się o 14,2 proc. do 125,5 mln zł. Natomiast wpływy ze sprzedaży prasy, książek i płyt CD/DVD wzrosły o 4,2 proc. do 34,4 mln zł.
Udział sprzedaży reklam w łącznych wpływach firmy zmalał rok do roku z 56,9 do 47,1 proc., natomiast udział biletów kinowych wzrósł z 8,4 do 17,3 proc., a sprzedaży barowej w kinach - z 4,2 do 9,7 proc.
Cały segment filmowo-książkowy Agory osiągnął w zeszłym kwartale wzrost przychodów o 121,3 proc. do 105,1 mln zł. - To głównie zasługa dynamicznie odbudowującej się po pandemii działalności kinowej - zaznaczono w sprawozdaniu finansowym firmy. Natomiast działalność gastronomiczna w ramach tego pionu zanotowała wzrost wpływów o 25,8 proc. do 8,3 mln zł.
Znacząco w górę poszły też przychody segmentu internetowego - o 14,4 proc. do 51,6 mln zł. Wynika to głównie w wyższej sprzedaży reklam przez pion Gazeta.pl i spółkę Yieldbird.
W pierwszych trzech kwartałach przychody grupy Agora wzrosły tylko o 0,3 proc. do 614,2 mln zł. Przesądziło o tym dłuższe zamknięcie kin w pierwszej połowie br. (zostały otwarte pod koniec maja) niż rok wcześniej w związku z epidemią.
- Grupa Agora szybko odbudowuje swoje wyniki - rosną wszystkie kategorie naszych wpływów i to we wszystkich obszarach działalności. Najlepsze od 2008 r. rezultaty trzeciego kwartału zawdzięczamy intensywnej pracy całego zespołu oraz korzystnej sytuacji rynkowej, a zwłaszcza szybującej w górę frekwencji kinowej i rekordowym wydatkom na rynku reklamy w Polsce - komentuje Bartosz Hojka, prezes Agory.
- Co istotne, na sukces Grupy Agora w minionym kwartale wpłynęła poprawa wyników operacyjnych we wszystkich segmentach biznesowych Agory. Cieszą nas też wymierne efekty obranego przed kilku laty kursu na cyfryzację - już niemal połowa przychodów reklamowych Grupy pochodzi z usług cyfrowych, a w przypadku wpływów ze sprzedaży treści w cyfrze udział ten sięga 40 proc. - dodaje.
Koszty z mniejszym wzrostem
Wydatki operacyjne miały znacznie niższą dynamikę od wpływów - w zeszłym kwartale zwiększyły się o 29,3 proc. do 255,2 mln zł. Koszty usług obcych wzrosły o 36 proc. do 93,7 mln zł, a wynagrodzeń i świadczeń pracowniczych - o 23,3 proc. do 75,7 mln zł.
W ujęciu trzech kwartałów nastąpił spadek kosztów operacyjnych o 1,3 proc. do 680,1 mln zł, także dzięki zmniejszeniu się wartości odpisów aktualizujących z 28,7 do 2,4 mln zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Wydatki finansowe grupy Agora w zeszłym kwartale zwiększyły się z 11,4 do 18,1 mln zł, głównie wskutek wzrostu kosztu różnych zmian kursów walut (z 6,9 do 13,3 mln zł).
Agora na plusie operacyjnym
Kwartalny zysk EBITDA firmy poszedł w górę z 33,2 do 49,8 mln zł, a wynik operacyjny - z 4,3 mln zł straty do 11,2 mln zł zysku. Natomiast strata brutto zmalała z 10,5 do 4,8 mln zł, a strata netto - z 9 do 1,5 mln zł.
W pierwszych trzech kwartałach pogorszyła się rentowność na poziomie EBITDA (z 73,4 do 56,4 mln zł zysku ), a poprawiła na poziomie operacyjnym (z 77,2 do 65,9 mln zł straty) i netto (z 97,2 do 70,8 mln zł straty).
Na koniec września br. zadłużenie grupy Agora z tytułu kredytów i leasingu wyniosło 841,9 mln zł (z czego 677,8 mln zł to zobowiązania z tytułu leasingu wynikające z MSSF 16). Jednocześnie firma miała 99,9 mln zł w gotówce i jej ekwiwalentach oraz 0,8 mln zł udzielonych pożyczek. W konsekwencji jej zadłużenie netto miało wartość 742 mln zł.
Agora bez dywidendy, zmiany w zarządzie
Od ponad dwóch dekad Agora jest notowana na warszawskiej giełdzie. W czwartek na koniec sesji jej kurs wynosił 8,11 zł, co dawało kapitalizację w wysokości 378,2 mln zł. Głównym akcjonariuszem są Agora Holding z walorami stanowiącymi 11,6 proc. kapitału i 35,36 proc. głosów na walnym zgromadzeniu.
Po wybuchu epidemii kurs giełdowy firmy zmalał nawet do 4,4 zł pod koniec października ub.r., natomiast w czerwcu i lipcu br. wzrósł do 10-11 zł. W ub. i br. Agora nie wypłacała dywidendy.
Z początkiem czerwca br. członkiem zarządu firmy został Tomasz Grabowski. Nadzoruje pion technologii, działy technologiczne odpowiedzialne za rozwój funkcjonalności dla Gazeta.pl i Wyborcza.pl oraz rozwój innowacji technologicznych i dział big data. Na początku sierpnia do zarządu została mianowana Agnieszka Siuzdak-Zyga, nadzoruje pion Gazeta.pl.
Natomiast w drugiej połowie października z zarządu Agory odeszła Agnieszka Sadowska. Z firmą była związana przez 22 lata, jako członkini zarządu od wiosny 2017 roku nadzorowała segmenty prasy (w tym działalność poligraficzną), internetu i reklamy zewnętrznej.
Dołącz do dyskusji: Agora ograniczyła stratę. Odbicie w górę w kinach dużo mocniejsze niż w reklamie i prasie
Oczywiście, że to sukces. Agora to nie tylko GW, a pandemia spowodowała gigantyczne straty w kinach czy gastronomii.