500 jubileuszowe wydanie Uwagi
Uwaga to drugi, po Faktach, najchętniej oglądany program TVN obchodzi mały jubileusz
28 stycznia przypada 500 wydanie programu Uwaga, magazynu reporterów tvn, który wystartował 2 września 2002 roku. Nadawany codziennie, w porze Wiadomości, przyciąga przed telewizory średnio 3,5 mln widzów, ale oglądalność programu stale rośnie - od 2,7 mln, w pierwszych tygodniach nadawania do 4,5 mln, rekordu, jaki zanotowano 5 stycznia b.r. (udział w rynku na poziomie 27,7 %).
- Uwaga! skupia się na sprawach, dla których nie ma miejsca w serwisach informacyjnych. Program ukazuje absurdy życia codziennego, tropi afery, piętnuje niekompetencję i przejawy złej woli - informuje tvn.
Jak mówią twórcy programu "nie interesuje nas zwykła fotografia rzeczywistości. Nie mówimy o czymś tylko dlatego, że miało miejsce, nie gonimy za sensacją. Interesują nas przyczyny i konsekwencje - dlaczego coś się stało, kto ponosi za to winę, czy można odwrócić bieg zdarzeń i wreszcie, czy ludzie odpowiedzialni zrobili wszystko, by pomóc poszkodowanym".
Twórcy programu najbardziej są dumni z tego, że "udało im się stworzyć markę i zyskać wiarygodność".
- Ludzie dzwonią do nas, ponieważ wiedzą, że nie zbagatelizujemy ich problemów. Podejmujemy się spraw, które inni uznali za zwykłe lub nieważne. Oprócz próśb o interwencję, odbieramy coraz więcej telefonów z podziękowaniami, co nas bardzo cieszy - mówi producent programu Monika Szymborska.
"Nasi dziennikarze zadają pytania wprost i oczekują konkretnych odpowiedzi - te na poziomie ogólności ich nie interesują. Zakładamy, też, że każdy, niezależnie od okoliczności czy funkcji, jaką pełni może udzielić nam jasnej i jednoznacznej odpowiedzi". Reporterzy UWAGI! skupiają się na moralnym aspekcie działania, wychodzą z założenia, że to, co etycznie wątpliwe nie powinno mieć miejsca. Zakładają też, że pewne zawody to raczej misja niż rzemiosło a wyznawane wartości są tam równie ważne jak wiedza teoretyczna. "Nasz sposób działania zakłada też, stosowanie prowokacji dziennikarskiej lub zdjęć z ukrytej kamery, jednak jest to w pełni usprawiedliwione interesem publicznym" - dodaje Szymborska.
"Nad programem UWAGA! pracują ekipy reporterów i dokumentalistów w Warszawie i Krakowie. Codziennie po 10 - 11 godzin. Są to ludzie z długim stażem, jak i początkujący" - opowiada szef zespołu wydawców, Krzysztof Miączyński. "Adepci sztuki dziennikarskiej szybko u nas dojrzewają, ponieważ rozumieją wagę spraw, którymi się zajmujemy. Ci doświadczeni - byli radiowcy czy dziennikarze news-owi, też muszą przestawić się u nas na pewien nowy styl dziennikarstwa" - dodaje producentka.
Produkcja programu zajmują się: Monika Szymborska i Monika Góralewska, prowadzą go doświadczeni dziennikarze: Mirosław Rogalski i Ryszard Cebula.
"Te kilkanaście miesięcy na antenie to przeszło 1100 reportaży i nadal nie brakuje nam nowych tematów" - podsumowuje Krzysztof Miączyński. "Bardzo cenimy sobie stałą współpracę z Super Ekspresem oraz zainteresowanie, jakie wyrazili naszymi materiałami Polityka, Życie Warszawy czy Gazeta Wyborcza. Współpraca ta jest źródłem satysfakcji i dowodem na to, że podejmujemy tematy ważne" - dodaje Monika Szymborska.
Dołącz do dyskusji: 500 jubileuszowe wydanie Uwagi